مقایسه پنجره ترمال بریک با upvc

استفاده از پنجره های عایق حرارتی در سال های اخیر یکی از مواردی است که استفاده از آن بسیار باب شده است. چرا که با این کار شما علاوه بر حفظ دمای داخلی ساختمان می توانید مانع هدر رفتن انرژی شوید و از طرفی تا حدودی جلوی ورود آلودگی های صوتی از بیرون به داخل را بگیرید. در این مقاله با مقایسه پنجره ترمال بریک با upvc شما را با این دو محصول بیشتر آشنا میکنیم که در زمان تصمیم گیری برای انتخاب یکی از آنها برای ساختمان خود، با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهید.

نمونه های زیادی از پنجره ها و درب و های عایق حرارتی وجود دارد که معروف ترین و پر استفاده ترین آن ها محصولات UPVC و ترمال بریک هستند. 

پروفیل های upvc و آلومینیوم ترمال بریک هر دو عایق گرما و سرما می باشند. خود آلومینیوم عایق سرما و گرما نمی باشد اما وقتی تیغه پلی آمید عایق در بین پروفیل دوخته می شود ارتباط جدار بیرونی با جدار داخلی قطع می شود و پروفیل آلومینیوم عایق و یا همان ترمال بریک می شود، از اینرو پنجره تولید شده از پروفیل ترمال بریک و upvc از نظر خود پروفیل، عایق سرما و گرما می باشد. upvc هم همانطور که می دانید با توجه به مواد اولیه آن ذاتا عایق سرما و گرما می باشد. 

در بین مصرف کنندگان همیشه این سوال پیش می آید که کدام پنجره بهتر و عایق تر می باشد، پنجره upvc و یا پنجره دوجداره آلومینیومی ترمال بریک؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

– از نظر قیمت

مقایسه قیمت پنجره ترمال بریک با upvc از آن جهت اهمیت دارد که با توجه به بودجه ای که دارید محصول مد نظر خود را انتخاب می کنید. یکی از مزایای اصلی پنجره های UPVC نسبت به ترمال بریک، قیمت مناسب تر آنهاست، به این صورت که معمولا قیمت پنجره های ترمال بریک 2.5 برابر پنجره های upvc عایق با مقاومت ایستایی مشابه است که می توانید تهیه کنید.

از نظر قیمت پنجره upvc استاندارد قیمت مناسب تری نسبت به پنجره ترمال بریک دارد. پنجره ترمال بریک استاندارد با آلومینیوم ایرانی تقریبا قیمتی تا ۲.۵ برابر قیمت پنجره upvc ویستابست دارد.

 

– از نظر عایق بندی

مقایسه پنجره ترمال بریک و upvc در زمینه عایقبندی تقریباً نتیجه‌ای مشابه را به همراه دارد. اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید به آنها توجه داشت و با توجه به این نکات در شرایطی مشخص پنجره‌های دوجداره upvc می‌توانند از پنجره‌های ترمال بریک کمی عملکرد بهتری را به همراه داشته باشد.

علت این موضوع می‌تواند عایق بودن قوی ‌تر پنجره‌های upvc باشد، چرا که این نوع پنجره‌ ها با توجه به جنس و موادی که در آن ها به کار رفته است از نظر عایق بندی جزء پنجره‌ های مناسب محسوب می‌شود. در زمینه عایق بندی پنجره‌های ترمال بریک باید به این نکته توجه داشت که در آن حتماً از پلی آمید استفاده شود. در بعضی از برند‌های متفرقه از pvc به جای پلی آمید استفاده می‌شود که این امر موجب می‌شود تا ضمن پایین آمدن کیفیت و مقاومت پنجره‌ های ترمال بریک این نوع پنجره‌ها از نظر عایق بندی عملکرد ضعیفی را از خود نشان دهند. چرا که پلی آمید همانطور که در مقاله ‌های قبل نیز به آن اشاره داشتیم پنجره‌های ترمال بریک را از نظر عایق بندی تا حد قابل توجهی تقویت خواهند کرد و استفاده از pvc به جای پلی آمید همانطور که اشاره شد می‌تواند از نظر عایق بندی پنجره ‌ها را در سطح پایینی قرار دهد.

– از نظر اینرسی و مقاومت پنجره

مقاومت پنجره upvc ارتباط مستقیم دارد با گالوانیزه داخلی آن. در حالت استاندارد در پروفیل ویستابست گالوانیزه داخلی با ابعاد ۳۳*۲۵ میلیمتر اگر ضخامت ۱/۵ میلیمتر استفاده شود، ممان اینترسی در هر دو نوع سری ۶۰ و سری ۷۰ برابر است با ۱/۴۶ سانتی متر بر توان ۴. در بهترین حالت در پروفیل استاتیکی ویستابست با گالوانیزه به شکل قوطی و با ابعاد ۵۴*۲۵ میلیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر عدد ممان به ۱۰.۷۹ می رسد.

 

این در حالیست که اینرسی پروفیل آلومینیومی در کمترین حالت در حدود ۱۱ می باشد و تا ۳۶ می توان افزایش داد.

با توجه به اعداد بالا می توان این نتیجه را گرفت که جهت ساخت پنجره با ابعاد بزرگ و آنهم در طبقات بالا با توجه به فشارهای وارد شده از طرف باد نیازمند یک پنجره مقاوم می باشیم که در این شرایط یا باید از پروفیل upvc استاتیکی ویستابست استفاده کرد و یا از پروفیل آلومینیوم ترمال بریک استفاده کرد. حتی در برخی شرایط پس از انجام محاسبات خاص به این نتیجه می رسیم که برخی از پنجره ها حتما باید با پروفیل آلومینیوم ترمال بریک تولید گردد و حتی سری ۷۰ استاتیکی ویستابست هم پاسخگو نمی باشد.  بعنوان مثال یک پنجره با ارتفاع ۲/۴۰ و عرض ۳ متر که محل نصب آن در طبقه دهم یک ساختمان می باشد، حتما باید با پروفیل آلومینوم ترمال بریک تولید گردد. بهتر است پس از انجام محاسبات دقیق نوع پروفیل انتخاب گردد.

– شرایط جوی

یکی از عواملی که می‌تواند در انتخاب پروفیل مورد نظرتان تاثیرگذار باشد، انتخاب پروفیلی است که با شرایط جوی یا بهتر بگوییم آب و هوای محیط پیرامون محل مورد نظر شما سازگار باشد. در رابطه با پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک باید گفت که این نوع پروفیل را می‌توان برای مناطق گرم و خشک استفاده کرد و از نظر طول عمر می‌توان در شرایطی که به آن اشاره کردیم بر روی این نوع پروفیل‌های آلومینیومی ترمال بریک حساب کرد به دلیل پوشیده شدن برخی از این نوع پروفیل‌ها با ماده‌ای مخصوص، در مقابل انواع شرایط جوی اعم از رطوبت، گرما و گرد و خاک و …. مقاومت خوبی دارند.

پروفیل‌های upvc در مناطق گرم و خشک و به طور کلی در محیطی‌هایی با تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید بعد از گذشت مدتی عملکرد خوبی را از خود نشان نخواهند داد و تغییر رنگ کوچک ‌ترین واکنشی می‌باشد که این نوع پروفیل‌ها نسبت به این شرایط از خود نشان خواهند داد. بنابراین این نوع پروفیل‌ها برای مناطق گرم و خشک مناسب نخواهند بود.

– از نظر نوع بازشو و یراق آلات

هر نوع یراقی که در پنجره های UPVC مورد استفاده قرار می گیرد نیز در پنجره های ترمال بریک مصرف می گردد. هر دو دارای انواع بازشو کشویی، لولایی، فولکس واگنی، لیفت هستند. اما در برخی از پنجره ها مثل پنجره های کشویی با عرض و ارتفاع بزرگ در مدل های کشویی و لیفت اند اسلاید باید حتما از پروفیل آلومینوم ترمال بریک استفاده نمایید.

به عنوان مثال یک پنجره با ارتفاغ ۴ متر و عرض ۶ متر اکر می خواهید به صورت یک تکه و بدون کتیبه و اسلایدینگ و یا کشویی باشد این پنجره فقط و فقط با پروفیل ترمال بریک لیفت اند اسلاید و یراق الات آلمانی قابل اجرا می باشد و به هیچ عنوان با پروفیل UPVC قابل تولید نمی باشد.

در کل بهتر است جهت پنجره های کشویی با ارتفاع بالای ۲ متر و عرض بالای ۳ متر از پروفیل ترمال بریک استفاده شود و اگر می خواهید از UPVC استفاده نمایید حتما پروفیل ویستابست با یراق ROTO آلمان، بعلت غلطک های سرامیکی با مقاومت وزن تا ۲۰۰ کیلو گرم استفاده نمایید.

– رنگ بندی و طرح

مقایسه پنجره ترمال بریک و upvc در زمینه رنگ بندی و طرح روی پروفیل را می‌توان به این شکل توصیف نمود که پنجره‌های ترمال بریک معمولاً رنگ‌های ثابت و مشخصی داشته در صورتی که پنجره‌های دوجداره upvc دارای رنگ بندی و طرح‌های مختلفی می‌باشند. پنجره‌های دوجداره upvc دارای رنگ بندی و طرح‌های متنوع بوده اما رنگی که در بین مصرف کنندگان بیشترین استفاده را دارد، رنگ سفید می‌باشد. ناگفته نماند اگر از برند‌های متفرقه استفاده می‌کنید بهتر است برای مناطق گرم و خشکی که از تابش مستقیم خورشید برخوردار هستند از طرح‌هایی مانند طرح چوب و … برای پروفیل‌های خود استفاده کنند. این امر موجب می‌شود تا به مرور زمان پروفیل تغییر رنگ کمتری را به همراه داشته باشد. اما ناگفته نماند که پروفیل‌های معتبری که در پاراگراف‌های قبلی نیز به آن اشاره داشتیم حتی با رنگ سفید نیز با قرار‌گیری در هر نوع شرایط جوی از مقاومت خوبی برخوردار خواهند بود و به مرور زمان تغییر رنگ را برای شما به همراه نخواهند داشت.

– سبک سازی ساختمان

در کل پنجره های UPVC کلا وزن کمتری نسبت به پنجره های آلومینیومی ترمال بریک دارند و همین مزیت باعث می گردد که جهت پایین آوردن وزن سازه، از این نوع پنجره های استفاده شود.

_________________________________

رای مقایسه پنجره ترمال بریک با upvc باید ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام را در برابر یکدیگر قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف ایندو محصول نسبت به هم را پیدا کنیم. به همین دلیل در ادامه ما از دیدگاه های مختلف به این دو محصول نگاه میکنیم:

تاثیر روی وزن کلی ساختمان: پنجره UPVC به طور کلی وزن کمتری از پنجره های آلومنیومی ترمال بریک دارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای کاهش دادن وزن کلی سازه از پنجره های upvc استفاده شود.

ارزش کلی بعد از گذر زمان: یک دیدگاه سنتی در بین ساختمان سازها وجود دارد که عقیده دارند زمانی که شما از پنجره های آلومنیومی ترمال بریک استفاده می کنید، این امکان را دارید کهه حتی بعد از 30 سال که خانه خود را تخریب کردید آلومنیوم را به قیمت روز بفروشید، اما این در حالی است اگر از پنجره های upvc استفاده کنید بعد از تخریب ساختمان نمی توانید ضایعات پنجره را بفروشید، چرا که نه ارزش خاصی دارد و نه مشتری برای آن پیدا خواهید کرد.

تاثیر شرایط آب و هوایی روی پنجره: تاثیر آب و هوا بر روی هر کدام از این پنجره ها می تواند متفاوت باشد. به این صورت که اگر پروفیل های استفاده شده برای ساخت پنجره های مورد استفاده برای ساخت پنجره upvc از استاندارد های مخصوصی پیروی کنند، می توان از آن ها در انواع شرایط جوی و آب و هوایی استفاده کرد. اما نکته ای که در این میان باید به یاد داشته باشید این است که بهتر است از پنجره های upvc طرح چوب استفاده نکنید. در مورد پروفیل های آلومنیومی ترمال بریک باید به یاد داشته باشید که این محصولات با استفاده از رنگهای آنادایز و الکترو استاتیکی رنگ آمیزی می شوند که هر کدام از این موارد مزایای خود را دارد، اما در صورتی که قصد استفاده از این محصولات در شرایط آب و هوایی بدی را دارید بهتر است که از محصولات رنگ آمیزی شده به روش آنادایز استفاده کنید.

از نظر مقاومت پنجره در برابر فشارهای فیزیکی: در پنجره های upvc میزان مقاوت ارتباط مستقیمی با گالوانیز استفاده شده در داخل آن دارد که بالاترین مقاومت را پروفیل هایی دارند که در آن ها از قوطی گالوانیزه با ابعاد 25*33 با قطر 5.1 میلیمتر استفاده می کنند، البته در نظر داشته باشید که هرچقدر ابعاد پنجره مورد نظر شما بزرگتر باشد، بهتر است که پروفیلهای پنجره ای که انتخاب می کنید مقاومتر باشند. البته پنجره های ترمال بریک دارای مقاومت بالاتری هستند ولی از آنجایی که قیمت بالاتری هم دارند باید این موضوع را به یاد داشته باشید که بهتر است از آنها برای پنجره های طبقات بالایی ساختمان های بلند استفاده کنند.

کیفیت عایق بودن: در بیشتر موارد این دو پنجره قدرت عایقی برابر با هم دارند و به همین دلیل است که باید در نظر داشته باشید که بیشتر کیفیت شیشه مورد استفاده در این پنجره هاست که کیفیت نهایی عایق بودن برای شما مشخص خواهد کرد. البته برخی از کارشناسان بر این باورند پنجره های upvc به دلیل جنس غیر فلزی که دارند عایق بهتری در برابر حرارت هستند.

امید است با توجه به مطالب ارائه شده در بالا توانسته باشیم مقایسه درستی بین پنجره ترمال بریک و پنجره upvc کرده باشیم.

تمامی حقوق محفوظ است – گروه صنعتی مرادی